Turun Seudun TST ry

TST:n ATK-korjaamo – haastattelussa huoltotiimi

TST:n ATK-korjaamossa huolto pelaa. Siellä korjataan jäsenten tietokoneita. Lisäksi neuvotaan mobiililaitteiden käytössä. Vanhojen valokuvien ja VHS- videoiden digitointi löytyy myös palveluvalikoimasta.

ATK-korjaamo palvelee TST:n jäseniä ma-pe klo 10-13 Toimintakeskuksen Infokäytävällä.

Mistä tässä kaikessa onkaan kyse? Huoltotiimi kertoo.

 

Uutta tekniikkaa ilmestyy ja kehitys kehittyy

Erilaisten laitteiden määrän kasvu tarkoittaa myös huollettavien laitteiden määrän kasvua, puhumattakaan kärryiltä putoamisten määrästä. Laitteet eivät toimi ikuisesti eikä kukaan pysty koko elämäänsä pysymään kaiken kehityksen mukana.

Entä vanhat videonauhat? VHS-nauhurit käyvät yhä harvinaisemmiksi ja videokasettien kunto heikkenee vuosi vuodelta. Mitä tehdä VHS-kaseteille, joista saattaa löytyä hyvinkin arvokkaita muistoja?

Tämä kaikki on huomioitu TST:llä, josta löytyy jäsenten ATK-laitteiden huoltoon ja neuvontaan keskittyvä osasto. Mitä tahansa kysyttävää liittyen tietokoneisiin, puhelimiin, tabletteihin ja internetiin onkaan, huoltotiimi auttaa kyllä. Ilmaiseksi!

Asiakkaita käy viikoittain 10-15 henkilöä. Jonain päivänä saattaa tulla 7-8 asiakasta ja jonain päivänä yksi tai kaksi. Yleensä avunpyynnöt koskevat tietokoneita ja älypuhelimia. Puhelimien osalta korjauspalvelua ei kuitenkaan tarjota. Näyttölasien vaihtamista on kyselty, mutta huoltajan mukaan heiltä ei löydy tietotaitoa eikä välineitä sellaisiin töihin. Älypuhelimien kanssa palvelu koskeekin lähinnä neuvontaa, eli opastetaan esimerkiksi puhelimen käyttöön liittyvissä asioissa. Mikäli asiakkaalla on tarvetta puhelimen korjaukseen, niin huoltajat neuvovat mistä kaupallisesta palvelusta löytyy ongelmaan ratkaisu. Tabletteja ei pystytä myöskään avaamaan, mutta neuvontaa annetaan mm. kuvien siirtämiseen liittyvissä ongelmissa ja tietoturvakysymyksissä.

Pöytäkoneisiin ja kannettaviin saa sekä huoltopalvelua että yleistä neuvontaa niiden käytössä. Toisinaan asennetaan lisämuistia ja vaihdetaan kiintolevyjä, toisinaan neuvotaan internetiin liittyvissä asioissa. Esimerkiksi tori.fi –nettisivun kohdalla on opastettu, miten saadaan lisättyä kuvia myynti-ilmoituksiin.

Käytännössä mihin tahansa saa kysyä neuvoja, oli kyseessä sitten enemmän tai vähemmän erikoinen ja hankala asia, jota itse ei osaa ratkaista. Haastattelupäivänä olikin eräs asiakas käynyt pyytämässä, että saisi CD-levyltä laulun muistitikulle, jossa kyseisen laulun sanat olivat valmiina. Tämäkin asia tehtiin ja asiakas oli hyvin tyytyväinen. 99% ongelmista on saanut ratkaisun. Jäljelle jäänyt 1% sisältää esimerkiksi älypuhelimien purkuun liittyviä asioita.

Välillä asiakkaat vain kaipaavat tsemppiä tietotekniikan käytössä. He saattavat jo arvella, että tietävät miten asiat tehdään, mutta eivät rohkene kokeilla. Tällöin auttaakin, että osaavampi henkilö opastaa ja sanoo, että juuri noin asia kuuluukin tehdä. Opastusta saa siis tälläkin tavalla kykyjen kannustamisen muodossa.

Huoltajat tekevät myös vanhojen VHS-kasettien digitointia, eli videokasettien sisällön muuttamista digitaaliseksi tiedostoksi, jota voi katsella tietokoneella. Videon sisällön täytyy olla tekijänoikeuksien alaista, eli kopioita myyntivideoista ei tehdä, mutta mikä tahansa kotivideo tai vastaava muuntuu nopeasti nykylaitteilla katseltavaksi. Huollon laitteistolla kasetilta tallennetaan sisältö tiedostoksi, joka tallennetaan asiakkaan tuomalle muistitikulle mpeg-muotoon.

Videokasettien digitointia oli alkuun hyvinkin usein, mutta sittemmin on ollut hiljaisempaa. Digitoitavia kasetteja on tuotu keskimäärin yksi viikossa, mutta välillä ei niinkään usein. Huoltajat toivoisivat tätä hommaa tulevan lisää, mutta voihan olla, että ihmisillä ei vain enää ole montaakaan videokasettia jäljellä. Jos kasetteja kuitenkin nurkista ja laatikoista vielä löytyy, ne kannattaa ehdottomasti tuoda huoltajille, niin vanhat muistot ehtii vielä saada talteen.

Yleensä työ on valmis viimeistään seuraavana päivänä. Kun asiakas saapuu, niin ensin tarkistetaan kuluvan vuoden jäsenkortti. Toisinaan ongelmaan saadaan ratkaisu heti kasvotusten. Joskus asiakkaat voivat odotella vaikka kahvilla käyden ja välillä laite jää vähän pidemmäksi aikaa huoltoon, jolloin täytetään huoltolomake, jossa tiedot laitteesta ja mitä sille tehdään asiakkaan allekirjoituksen kera. Nämä työt ovat yleensä valmiita seuraavana päivänä, jolloin ollaan jo etukäteen sovittu, että laitteen voi noutaa silloin. Toisinaan ilmoitetaan asiakkaalle puhelimitse työn valmistuttua.

Haastattelun loppuun tulikin sopivasti asiakas hakemaan videokasettinsa ja kasetin sisällön sisältävän muistitikun takaisin. Työ oli ollut valmiina jo viikon, mutta asiakas pääsi sen hakemaan vasta nyt. Eli joustoakin löytyy tehtyjen töiden noutamisen suhteen.

Kaikki, mitä huollossa tehdään, on asiakkaille täysin ilmaista. Eli rohkeasti vaan kysymään, oli ongelma mikä tahansa.

Teksti ja kuva: Rami Airola